tisdag 25 september 2018

Om ångest

Inte min ångest, även om den också existerar, utan om min yngsta dotters, som är så svår att hon stundtals inte vill leva.

När man sätter ett barn till världen vill man att det barnet ska vilja leva. Det är så grundläggande att man inte ens tänker på det. Nu, drygt tjugo år senare, vet jag att det inte är någon självklarhet, och mitt liv präglas dagligen av rädslan att min dotter plötsligt kommer vara borta för alltid.

Hon fick för fyra år sedan diagnosen bipolär sjukdom. För några veckor sedan frågade jag en överläkare, som satt med min dotters journal framför sig, varför medicineringen inte hjälper. Efter fyra års utprovning av ett otal mediciner har man fortfarande inte 'hittat rätt'.

'Hm, det är komplicerat', var svaret jag fick. Han hade en whiteboardtavla bakom sig och han ritade upp en tabell och fyllde i kanske åtta olika typer av bipolär sjukdom. 'Det finns så här många olika typer av bipolär sjukdom, och kanske ännu fler, och det går inte att säga än vilken typ hon har.'

Pratade i samma veva med en sjuksköterska som arbetat större delen av sitt liv inom psykiatrin. Frågade hur det kommer sig att min dotters psykiska hälsa stadigt försämrats sedan den dag för fyra år sedan då hon kom till psykiatrin för första gången.

'Det är så det brukar vara.' Hon höll upp armen och visade en nedåtgående rät linje. 'Efter några år vänder det och går lite uppåt innan det stabiliseras.' Armen illustrerade en tveksam uppgång och sen en vågrät linje som låg under ingångsvärdet.

Inom mig finns ett uppdämt raseri över att min dotter inte får den hjälp och det stöd hon behöver. Ibland (ofta) är min upplevelse att de inom vården inte bryr sig om hon lever eller dör. Någon gång i framtiden, när utrymme finns, kommer säkert den här ilskan komma till uttryck, men i nuläget går min energi åt att hålla huvudet över vattenytan. En dag i taget.

Och kanske vet psykiatrin vad de gör? Fast jag inte ser det. Jag känner mig ibland lika förvirrad som jag annars är förbannad. Inte minst när det gäller vad jag själv behöver göra och inte göra. Det är ett ständigt prövande, för några mallar finns inte. Försöker följa magkänslan, men ibland är den som bortsvept, och allt jag känner är vanmakt.

Tänker att en väg framåt kan vara att skriva om det, därav denna blogg.

6 kommentarer:

  1. Åh, jag vet inte vad jag ska säga. Vad fruktansvärt jobbigt. Önskar att det liksom fanns nån universallösning som får alla att må bra. Ville i alla fall kommentera och säga att jag tänker på dig och hoppas att du själv orkar vara stark. Att skriva av sig är nog ett bra sätt få pysa ur ventilen litegrann för att orka. Kram!

    SvaraRadera
  2. Fy fan. Min uppfattning om svensk sjukvård är att man måste vara frisk för att orka vara sjuk ... Jag har ju USA att jämföra med och det är som att jämföra typ äpplen och makaroner? Vad gäller psykiatriska sjukdomar brukar jag rekommendera ett besök hon Charlotta Elvefors på Läkarhuset i Gbg. Hon är orädd vad gäller både läkemedel och diagnoser och hukar inte för svåra samtal.

    SvaraRadera
  3. Åh. Hoppas att ni hittar rätt snart. ❤
    Kanske st lukasstiftelsen?

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer! <3

    SvaraRadera
  5. Väger mina ord på våg, vänder och vrider på meningarna för att uttrycka mig men vad hjälper det, jag kan bara inte få till det. Kan inte mer än ana vilket helvete det måste vara. Måste livet vara så djävla svårt? Ibland tänker jag att det kanske är lättare att vara troende, att lägga allt i någon annans händer. Överlåta allt ansvar och luta sig tillbaka.....
    Detta blev en kommentar utan någon egentlig mening men ändå...

    SvaraRadera